Vakıf Senedi

TÃœRKÄ°YE MÄ°LLÄ° KÃœLTÃœR VAKFI RESMÄ° SENEDÄ°

TAKDÄ°M    Bizler, bu vakfı aziz ve necip Türk milletinin asırlardan beri hasretini çektiÄŸi birliÄŸin ve refahın temini ile, layık olduÄŸu medeni seviyeye yükselebilmesine kendilerini hasredecek olan bilgili ve faziletli nesiller yetiÅŸtirmek maksadı ile kuruyoruz ve onu, Allah’a ve hamiyetsever Türk Milletine huzur içinde emanet ediyoruz. 

VAKFIN ADI : 

Madde : 1 â€“ Vakfın adı (TÃœRKÄ°YE MÄ°LLÄ° KÃœLTÃœR VAKFI) ‘ dır. 

VAKFIN MERKEZ VE ÅžUBELERÄ°: 

Madde : 2 â€“ Vakfın merkezi, Feshane Caddesi, KızıldeÄŸirmen Sokak No. 1 Eyüp / Ä°stanbul adresindedir. Vakıflar Bölge Müdürlüğüne bildirilmek kaydıyla Mütevelli Heyeti kararıyla Vakıf merkezi deÄŸiÅŸtirilebilir. Vakıf, gayesini gerçekleÅŸtirmek için Mütevelli Heyeti kararıyla ÅŸubeler açabilir, tesisler kurabilir. Bunlara ait her türlü esaslar Mütevelli Heyetince hazırlanır. 

VAKFIN GAYESÄ° 

Madde : 3 â€“ Vakfın gayesi : 3.1) Ä°lmi usullerle seçilmiÅŸ kabiliyetli öğrencilere ilk, orta ve yüksek öğrenim yaptırmak, bunun için okul öncesi, ilköğretim okulu ve lise seviyesinde okullar açmak, üniversite seviye-sinde eÄŸitim, öğretim yapmak için yüksek okul, üniversite, sosyal bilimler, fen bilimleri ve yüksek teknoloji enstitüleri açmak ve iÅŸletmek, milli kültür ve ananelerine baÄŸlı, yüksek karakterli, araÅŸtırıcı ve yönetici vasıflarda ilim, fikir, sanat ve fen adamları yetiÅŸtirmek ve bunların hayatta insan gücü planlamasına uygun olarak görev almalarına yardımcı olmak.

3.2) Ã‡eÅŸitli geliÅŸmeci eÄŸitim ve öğretim metotlarını deÄŸerlendirmek, mesleki ve teknik eÄŸitim ve genel olarak Türk Kültürü konusunda ilmi ve tatbiki araÅŸtırmalar yapmak, yaptırmak, teÅŸvik etmek, neticelerini Vakfın kendi kurumlarında uygulamak, deÄŸerlendirmek ve bu çalışmaları yayınlamak.

3.3) Memleket kalkınması, milli birlik ve beraberlik ÅŸuurunun geliÅŸmesi için araÅŸtırmalar ve yayınlar yapmaktır. 

VAKFIN SAÄžLAYACAÄžI Ä°MKANLAR 

Madde : 4 – Vakfın yukarıda açıklanan amacına yönelik hizmet konuları aÅŸağıda gösterilmiÅŸtir. 4.1) Ä°lmi usullerle seçilmiÅŸ kabiliyetli fakir öğrencilere ilk, orta ve yüksek öğrenim yaptırmak, bunun için okul öncesi, ilköğretim okulu ve lise seviyesinde okullar açmak, üniversite seviyesinde eÄŸitim, öğretim yapmak için yüksek okul, üniversite, sosyal bilimler, fen bilimleri ve yüksek teknoloji enstitüleri açmak ve iÅŸletmek, bunlara baÄŸlı birimlerden birini veya birden fazlasını kurmak, buralarda ve benzeri kurumlarda bulunan öğrenci ve öğretim elemanlarına burslar tahsis etmek, amaçlar yönünde bilimsel araÅŸtırma ve geliÅŸtirme çalışmaları yapmak, yaptırmak, yapılmakta olan araÅŸtırma ve yayınlara katkıda bulunmak ve bu amaçla bilimsel araÅŸtırma merkezleri oluÅŸturmak, bu istikamette kiÅŸileri ve kurumları desteklemek, bu maksatla kurum ve kiÅŸilerin kültürel, bilimsel, teknolojik, sosyal ve ekonomik geliÅŸmeleri açısından donanımlarına ve güçlenmelerine iliÅŸkin programlar ve imkanlar hazırlamak ve uygulamaları gözetlemek.

4.2) Ãœniversite ile diÄŸer öğretim ve eÄŸitim kurumlarıyla yapılacak iÅŸbirliÄŸi doÄŸrultusunda bilimsel geliÅŸme ve ilerlemeleri izleyerek karşılıklı bilgi ve deneyim aktarımını saÄŸlamak, bilimsel araÅŸtırma ve teknolojik geliÅŸmeye yönelik çalışmaları desteklemek, kurulacak laboratuarlarda sektörün gereksinimini karşılayacak “hardware “ ve “ software “ ve benzeri çalışmaları yapmak.

4.3) Ã‡evresel, doÄŸal kaynaklar ile tarihi mirasın korunmasına yönelik giriÅŸimlerde bulunmak, bu doÄŸrultuda bilgi ve deneyim düzeyinin iyileÅŸtirilmesine, geliÅŸim programının hazırlanmasına ve uygulanmasına yönelik örnek çalışmalarda bulunmak uluslar arası resmi ve özel, gerçek ve tüzel kiÅŸi kurum ve kuruluÅŸlarla iÅŸbirliÄŸi yapmak, müşterek çalışmalar yapmak, bunları koordine etmek.

4.4) Amaçlar doÄŸrultusunda çalışmalar yapan her derecedeki diÄŸer eÄŸitim kuruluÅŸları öğrencilerinin ve öğretim elemanlarının eÄŸitilmeleri ve yetiÅŸtirilmeleri için seminer, kurslar düzenlemek veya bu kuruluÅŸlarca düzenlenen seminer, sempozyum, ve seminerlere katılmak, mesleki, teknik ve Türk Kültürü konularına yönelik eÄŸitim ve öğretim görenlere kurslar açmak, burslar vermek, bu konularda çalışma yapan kurum ve kuruluÅŸları desteklemek, hizmet eÄŸitimine iliÅŸkin örnek programlar hazırlamak, uygulamalar yaparak geliÅŸme ve deÄŸiÅŸimleri aktarmak.

4.5) Amaç ve hizmet konularına yönelik broşür, bülten, video kaseti, cd, dvd, film, dergi, gazete, katalog ve kitap gibi her çeÅŸit eÄŸitim araç ve gereçlerini üretmek ve bunları yayınlamak, konferans, panel, sempozyum, açık oturum, forum, sergi, yarışmalar ve bilimsel toplantılar düzenlemek, vakıf amaçları doÄŸrultusunda eserler telif ettirmek, ödüllü eser hazırlatmak, yazma ya da uygulama yarışmaları düzenlemek, vakfın haricindeki kurum ve kuruluÅŸlarca veya özel ve tüzel kiÅŸilerce düzenlenecek benzer etkinliklere katılmak ya da katkıda bulunmak.

4.6) Mevzuat dahilinde her türlü, sanat, çevre, spor, her türlü tanıtım, yayın ve reklam yapmak ya da yaptırmak, Vakfın amaçlarından birinin veya birkaçının ya da tamamının gerçekleÅŸtirilmesi için doÄŸrudan veya dolaylı olarak faydalı ve gerekli görülen bilcümle faaliyetleri icra etmek. 

VAKFIN SAÄžLAYACAÄžI Ä°MKANLARIN KARÅžILIÄžI 

Madde : 5 – Vakfın saÄŸlayacağı imkanlar ile karşılıkları aÅŸağıda gösterilmiÅŸtir. 5.1)Yetenekli Türk çocukları, esasları bir yönetmelik ile tespit edilen bilimsel yöntemlerle seçilir ve bunların yurt içinde ya da dışında yatılı ya da yatısız öğrenim yapmaları saÄŸlanır. Seçilenler arasında maddi bakımdan öğrenim olanağı bulamayanlar, Vakfın mali durumuna göre desteklenir.

5.2) Vakfın desteklemeyi uygun bulduÄŸu öğrencilere saÄŸlayacağı imkanlar karşılıksızdır. 

VAKFIN VARLIÄžI 

Madde : 6 - Vakfın varlığı, iÅŸbu senedin 28. Maddesinde isimleri yazılı Vakıf Kurucularının, vakıf amaçlarını tahakkuk ettirmek üzere tahsis ettikleri (221.000) lira ile ilerde Vakfa yapılacak bağışlardan teÅŸekkül eder. 

HUKUKSAL Ä°ÅžLEMLER YETKÄ°SÄ°

Madde : 7 – Vakıf, amacına ulaÅŸmak için yasal sınırlamalar dışında, miktar ve deÄŸeri kısıtlanmamış taşınır ve taşınmaz mallara bağış, vasiyet, satın alma ve kiralama suretiyle sahip olmaya ve kullanmaya, vakıflara iliÅŸkin yasa hükümleri uyarınca sahip olduklarını satmaya, devir ve feraÄŸ etmeye, gelirlerini almaya ve harcamaya, Vakıf malvarlığına giren bir ya da birden çok taşınmaz mal ya da gelirlerini bir ya da bir çok kez yatırımda kullanmaya, Vakıf amaç ve hizmet konularına aykırı olmamak koÅŸulu ile yapılacak bağış ve vasiyet, satınalma ve diÄŸer yollar ile malettiÄŸi taşınır ve taşınmaz malları ve paraları yönetim ve tasarrufa, menkul deÄŸerleri satın almaya ve Vakfın amacı gerektirdiÄŸinde bunları deÄŸerlendirip satmaya, Vakfın amaçlarına benzer çalışmalarda bulunan yurtiçi ve yasal izin alındığında yurtdışındaki vakıflar ve diÄŸer kuruluÅŸlar ile iÅŸbirliÄŸi yapmaya, yerli ve yabancı vakıflardan yardım almaya, bu yardımı saÄŸlamak için anlaÅŸmalar yapmaya, amaçlarına harcayacağı gelirlerini artırmak için para ya da malvarlığına giren deÄŸerlerle ÅŸirketlere ve yönetimlere katılmaya, taşınmaz malların irtifak, intifa, sükna , üst , rehin, ipotek gibi mülkiyetin gayri ayni hakları kabule, bu hakları kullanmaya, olan ya da olacak gelirleri ile yapacağı sözleÅŸmeler için taşınır ve taşınmaz malların rehni dahil, her türlü güvenceleri almaya, geçerli banka kefaletlerini kabule, Vakfın amaç ve hizmet konularını gerçekleÅŸtirmek için gereÄŸinde ödünç almaya, kefalet ve diÄŸer güvenceleri vermeye, Vakfın amaç ve hizmet konularına uygun olarak yürütülen ve yürütülecek projelerden ve her türlü çalışmalardan gelir elde etmeye ve Vakfa gelir saÄŸlamak amacı ile olaÄŸan iÅŸletme ilkelerine göre çalışacak iktisadi iÅŸletmeler, ÅŸirketler, ortaklıklar kurmaya, bunları doÄŸrudan ya da denetimi altında bir iÅŸletmeciye iÅŸlettirmeye, Vakfın amaç ve hizmet konularından birinin ya da tümünün gerçekleÅŸtirilmesi için yararlı ve gerekli görülen giriÅŸim, tasarruf, mal edinme, inÅŸaat ve benzeri sözleÅŸmeleri yapmaya Türk Medeni Kanununun 48. Maddesinde belirtildiÄŸi üzere izinli ve yetkilidir. Vakıf bu yetkilerini ve gelirlerini 4721 sayılı Kanunla yasaklanan yönlerde ve maksatlarda kullanamaz. 

VAKFIN ORGANLAR

Madde : 8 – Vakfın Organları ÅŸunlardır. - Kurucular Heyeti - Mütevelli Heyeti - Murakabe Heyeti 

KURUCULAR HEYETÄ°NÄ°N TEÅžEKKÃœLÃœ 

Madde : 9 – Kurucular Heyeti, Vakfa mal tahsis etmiÅŸ olan Kuruculardan teÅŸekkül eder. Kurucular, Vakıf Senedinde adları yazılı ÅŸahıslar ve sonradan Kuruculuk sıfatını kazananlardır.

9.1) Kurucular Heyetinde hukuken ve fiilen meydana gelecek boÅŸalmalarda bu boÅŸ üyeliÄŸin doldurulması için her kurucu üye kendinden sonra üç kiÅŸiyi halef gösterir. Bu üç adayın adını ve adresini kapalı zarf içinde Mütevelli Heyeti BaÅŸkanına verir. Kurucu Heyette meydana gelen boÅŸalmadan sonraki ilk Mütevelli Heyet toplantısında adaylardan birisi salt çoÄŸunluk oyu ile halef olarak seçilir. Halef gösterilmemesi durumunda Mütevelli Heyeti salt çoÄŸunlukla kabul etmiÅŸ olduÄŸu iki adaydan birisi Kurucular Heyetinin toplantıya iÅŸtirak eden üyelerinin yarıdan bir fazlasının oyları ile seçilir.

9.2) Kurucular Heyeti toplantıları, BaÅŸkanı ve BaÅŸkan Yardımcısı ile açık oyla seçilecek bir Sekreterden oluÅŸan Divanca yönetilir.

9.3) Kurucular Heyeti vakıf senedinde belirtilen istisnalar dışında üye tam sayısının mutlak ekseriyetiyle toplanır ve toplantıya katılanların mutlak ekseriyetiyle karar verir. Ä°lk toplantıda ekseriyet temin edilemezse, bir hafta sonra yapılacak ikinci toplantıda mevcudun huzuru ile toplanır ve toplantıya katılanların mutlak ekseriyetiyle karar verir. 

KURUCULAR HEYETÄ°NÄ°N GÖREVLERÄ° VE YETKÄ°LERÄ° 

Madde : 10 – Kurucular Heyeti’nin görev ve yetkileri aÅŸağıda gösterilmiÅŸtir. 10.1) Yılda bir defa Nisan ayının ikinci yarısı içinde toplanır.

10.2) Kurucuların 1/3 ekseriyetinin talebiyle fevkalade toplantı yapılabilir.

10.3) Yasaların öngördüğü hükümler ile Vakfın amaç ve hizmet konuları doÄŸrultusunda gereken kararları almak.

10.4) Kurucular Heyeti toplantısında, geçen çalışma dönemi Mütevelli Heyeti çalışma raporu, bilanço ve gelir – gider çizelgeleri ile Murakabe Heyeti’nin denetim raporunu görüşmek, incelemek ve oylamak, Mütevelli Heyeti üyelerini aklamak, gelecek çalışma dönemi Mütevelli Heyeti çalışma programını, yıllık bütçe uygulama yönetmeliÄŸi ile gelir ve gider bütçesini görüşmek, incelemek ve oylamak, Mütevelli Heyeti ile Murakabe Heyeti asıl ve yedek üyelerini seçmek.

10.5) Dilek ve öneriler ile diÄŸer konularda gereken kararları almak.

10.6)Müzakerelerinde tutulan zabıtları muhafaza etmek.  

MÃœTEVELLÄ° HEYETÄ° 

Madde : 11 - Mütevelli Heyeti Vakfın yetkili yönetim ve uygulama organı olup oluÅŸum ve çalışmalarına iliÅŸkin hükümler aÅŸağıda gösterilmiÅŸtir. 11.1 ) Mütevelli Heyeti, Kurucular Heyeti üyeleri arasından ve dışarıdan çoÄŸunluk oyu ile iki yıllık süre için seçilen dokuz asıl ve üç yedek üyeden oluÅŸur. Mütevelli Heyeti asıl üyelerinin en az altısının ve yedek üyelerinin en az ikisinin Kurucu ve halefleri arasından seçilmesi zorunludur. 11.2) Mütevelli Heyeti, ilk toplantısında çoÄŸunluk oyu ile bir BaÅŸkan, bir BaÅŸkan Vekili, bir Genel Sekreter, bir Muhasip ve bir Veznedar ile hizmet konularına yönelik koordinatörler seçerek görev bölümü yapar. 11.3) Mütevelli Heyeti ayda bir kez olaÄŸan olarak toplanır ve gereÄŸinde olaÄŸanüstü toplantı yapabilir. Toplantı ve karar yeter sayısı salt çoÄŸunluktur.

11.4) Mütevelli Heyeti üyelerinin ölmeleri, iÅŸ göremez duruma gelmeleri, ayrılmaları, özürsüz olarak üç toplantıya üst üste katılmamaları ya da özürlü olsalar bile bir çalışma dönemi içinde düzenlenen toplantıların yarısından bir fazlasına katılmamaları halinde Mütevelli Heyeti kararı ile ayrılmış sayılırlar ve yerlerine, yedek üyeler göreve çaÄŸrılır. 

MÃœTEVELLÄ° HEYETİ’NÄ°N GÖREV VE YETKÄ°LERÄ° 

Madde : 12 - 12.1)Vakıf gayesinin tahakkuku için gerekli her türlü kararları almak ve faaliyetlerde bulunmak.

12.2) Vakfın bütçe tasarısını hazırlamak, gerektiÄŸinde bütçe harcama kalemleri arasında nakiller yapmak, Kurucular Heyetinin tasdikinden geçmiÅŸ olan bütçe dahilinde harcamalar yapmak ve bütçe sınırları dahilinde ilgililere harcama yetkisi vermek.

12.3) Vakfın uzmanlık komitelerini kurmak, bunların çalışma programlarını hazırlamak, faaliyetlerini denetlemek, getirdikleri teklifleri görüşüp karara baÄŸlamak.

12.4) Vakıf senedinde adı geçen yönetmelik ve yönergeleri hazırlamak ve bunları Kurucular Heyeti’nin tasdikine sunmak.

12.5) Vakfın teÅŸkilatına alınacak personelin görev, hak ve yetkilerini yönetmelik ve yönergelerde göstermek, tayinleri ve ücretleri hakkında kararlar almak.

12.6) Her yıl sonunda müfredatlı olarak tanzim edeceÄŸi hesap raporunu Vakıf Kurucular Heyetine sunmak, iki yıllık normal süre sonundaki faaliyet raporunu hazırlayarak, Kurucular Heyetine arz etmek.

12.7) Usulüne göre karar, muhasebe, demirbaÅŸ eÅŸya defteri tutmak.

12.8) Gayrimenkul tasarrufu, satılması, ipotek edilmesi ve istikraz akdi ile ilgili olarak:    a) Vakfın yapacağı çalışmalar için gayrimenkuller satın almak ve kiralamak.    b) Vakıf mevcutlarının nemalandırılması maksadı ile gayri menkul mal ve haklar mübayaa etmek ve yedinci maddede yazılı bağışlarla ilgili menkul ve gayri menkulleri iktisap eylemek.    c) Gerek satın aldığı ve gerekse ÅŸartları cevaz verdiÄŸi takdirde bağış ve vasiyet yolu ile iktisap ettiÄŸi gayri menkullerle mübadele veya ipotek etmek ve sair hakları tesis etmek.    d) Karşılıklı veya karşılıksız olarak her türlü istikrazlar akdetmek.    e) Esham ve tahvilat satın almak ve icabında terhin etmek ve satmak

12.9) Lüzumunda Vakıf tesislerini idare ve iÅŸlerini tedvirle görevlendirilmek üzere genel müdür tayin etmek.

12.10) Vakıf Senedinde deÄŸiÅŸiklik yapmak. 

MÃœTEVELLÄ° HEYETÄ° ELAMANLARININ GÖREVLERÄ° 

Madde : 13 -

13.1) Mütevelli Heyeti baÅŸkanı Vakfı temsil, Mütevelli Heyetinin kararlarını icra ve toplantılara baÅŸkanlık eder. 13.2) Mütevelli Heyeti BaÅŸkan Vekili, BaÅŸkanın bulunmadığı zamanlarda baÅŸkanın görev ve yetkilerini kullanır. 13.3) Genel Sekreter, Vakfın bütün yazışmalarını idare eder, Mütevelli Heyeti’nin gündemini hazırlar, kararların deftere iÅŸlenmesi ile sair muamelatın ikmalini, komitelerin düzenli çalışmalarını saÄŸlar. 13.4) Muhasip üye bütçe uygulanmasını saÄŸlar. 13.5) Veznedar, bütçe harcamalarının ödenmesinden, gelirlerin ve kıymetli evrakın muhafazasından so- rumludur. 

VAKFA AÄ°T Ä°MZA YETKÄ°LERÄ° 

Madde : 14 –Vakfa ait imza yetkileri Mütevelli Heyeti BaÅŸkanı veya BaÅŸkan Vekilinden biri ile, Genel Sekreter, Muhasip veya Veznedarlardan biri olmak üzere çift imza ile kullanılır. 

VAKFA Ä°FA EDÄ°LECEK HÄ°ZMETLERÄ°N KARÅžILIÄžI 

Madde : 15 – Kurucular Heyeti aksine karar almadığı takdirde Vakıf Mütevelli Heyeti ve Komitelerdeki Vakıf Kurucularının hizmetleri fahri olup, bunların vazife icabı yapacakları seyahat ve diÄŸer masrafları Vakıfça karşılanır. Uzman Komiteleri ile Mütevelli Heyetine Kurucular dışından katılacak üyelere makul limitler dahilinde yönetmelikte belirlenen esaslara göre huzur hakkı verilebilir. Kurucuların, Mütevelli Heyeti ve Komite üyeliÄŸi dışındaki idareci, öğretici veya hizmetli olarak ifa edecekleri fiili görevler için Mütevelli Heyeti’nin kararı ile ücret almaları mümkündür. Ancak Mütevelli Heyeti üyelerine bu gibi ücretli görevler verilemez. 

MURAKABE HEYETÄ° 

Madde : 16 – Vakıf, Vakıflar Genel Müdürlüğü’ nün denetimine baÄŸlı olup ayrıca Kurucular Heyeti üyeleri arasından ya da dışarıdan iki yıllık süre için açık oyla seçilen ve mümkün olduÄŸu kadar mali konularda bilgisi olan iki asıl ve iki yedek Murakıptan oluÅŸur ve Vakıf içi denetimi saÄŸlar. En kıdemli Murakıbın baÅŸkanlığındaki çalışmalar, vakfın defter ve kayıtları ile belgeleri üzerinde yapılır. Herhangi bir nedenle ayrılan Murakıbın yerine, sıradaki yedek Murakıp bir hafta içinde göreve çaÄŸrılır. Murakabe Heyeti’nin görev ve yetkileri aÅŸağıda gösterilmiÅŸtir. 16.1) ÃœÃ§ aylık incelemeleri sonucu tespit edecekleri konu ve önerileri bir raporla Mütevelli Heyetine bildirmek. 16.2) Ã‡alışma dönemi sonunda bilanço ve gelir – gider çizelgeleri üzerinde yapacakları genel deÄŸerlendirmeye iliÅŸkin konu ve önerilerini bir raporla Mütevelli Heyeti’ne sunmak. 16.3) Yıllık bütçe ve plasman planı hakkındaki görüş ve önerilerini bir raporla Mütevelli Heyeti’ne sunmak. 

VAKFIN KORUYUCULARI 

Madde : 17 – Vakfın Koruyucuları, Türkiye Milli Kültür Vakfı’ndan burs alan, Vakıfla gönül iliÅŸkisi olan, Vakıf senedinde belirlenen esasları benimseyen Vakıf mensupları, her türde bağışta bulunanlar ile Vakıf kurumlarından yetiÅŸen gençler arasından Kurucular Heyeti kararı ile seçilenlerden oluÅŸur. 

VAKIF BÃœTÇESÄ° 

Madde : 18 – Vakfın çalışma dönemi 1 Ocak’ta baÅŸlar ve 31 Aralık’ta sona erer. Vakfın bütçesi, yıllık bütçe uygulama yönetmeliÄŸi ve gelir – gider çizelgeleri ile plasman planından oluÅŸur.

Yıllık bütçe yönetmeliÄŸinde, öngörülen gelirler ile ayrılan gider ödenekleri, harcama yetkileri, gelirlerin alınma biçimleri, gider ve harcamaya iliÅŸkin belge düzeni, kasada kalacak para tutarı, bölüm ve maddelerde yapılacak aktarma yetkileri gibi konular yer alır. 

VAKFIN GELÄ°RLERÄ° 

Madde: 19 – Vakfın gelirleri aÅŸağıda gösterilmiÅŸtir. 19.1) Vakıf gelirlerinin 2/3’ü Vakıf amaçları doÄŸrultusunda, 1/3’ü ise Vakıf yönetim ve idame gideri olarak tahsis edilir. 19.2) Vakfın amaç ve hizmet konularına uygun olarak sunulacak hizmetlerden yasalar çerçevesinde alınacak ücret ve yararlanma payları. 19.3) Vakfın taşınır ve taşınmaz malları ile menkul kıymetlerinden elde edilecek kira, prim, temettü, komisyon, faiz, gelir payı ve diÄŸer gelirler ile bunların satışlarından saÄŸlanacak deÄŸer artışları. 19.4) Vakfın sahibi bulunduÄŸu ya da ortak olduÄŸu tesis, iktisadi iÅŸletme, ÅŸirket ve diÄŸer ortaklıklardan elde edilecek gelirler. 19.5) Vakfın amaç ve hizmet konularına uygun olarak yapılacak, mer’ i mevzuata uygun koÅŸullu ya da koÅŸulsuz bağışlar ile ölüme baÄŸlı ya da baÄŸlı olmayan vasiyetler. 19.6) Geziler, gösteriler, ÅŸenlikler, video kaseti ve film ile yarışmalar ve her türlü toplantılardan saÄŸlanacak gelirler. 19.7) DiÄŸer gelirler. 

VERGÄ° BAÄžIÅžIKLIÄžI Ä°LKELERÄ° 

Madde : 20 – Vakfın vergi bağışıklığını sürdürebilmesi için gerekli ve zorunlu ilkeler aÅŸağıda gösterilmiÅŸtir. 20.1) Vakıf yönetimi, çalışma dönemi içinde elde ettiÄŸi brüt gelirlerinin 1/3 ni yönetim ve yönetimi sürdürme giderleri ile yedek akçe ayırımı ve Vakıf malvarlığını artıracak yatırımlara harcamaya yetkili olup kalan 2/3 sini ise Vakıf amaç ve hizmet konularına tahsise zorunludur. 20.2) Yönetim ve yönetimi sürdürme giderleri ile yedek akçe ve Vakıf malvarlığını artıracak yatırımlar için ayrılmış ödeneklerin tümü ya da bir bölümü Vakfın amaç ve hizmet konularına yönelik hizmetlere ya da Vakıf malvarlığına tahsis edilebilir. 20.3) Vakfın amaç ve hizmet konularına tahsis ettiÄŸi ödenekleri çalışma dönemi içinde harcaması zorunludur. Ancak bu ödeneklerin tümü ya da bir bölümü belli projelerin gerçekleÅŸtirilmesi için belirli bir süre ile fonda tutulabilir. Bütçe kalemleri içerisinde ihtiyaca binaen deÄŸiÅŸiklik yapılabilir. 20.4) Vakfın amaç ve hizmet konularına tahsis edilen ödenekler hiçbir biçimde baÅŸka bir amaç ve hizmet konusu için kullanılamaz. Yönetim ve yönetimi sürdürme giderlerine ayrılan ödenekler, yedek akçe ya da Vakfın malvarlığını artıracak yatırımlar için kullanılabilir. 20.5) Vakıf, bilanço esasına göre gerekli defterleri tutar, yıllık çalışma raporları ve bilançoları ile ilgili belgeler Maliye Bakanlığı’na sunulur. 20.6) Vakfın gelir kaynaklarının elveriÅŸliliÄŸi oranında amaç ve hizmet konuları sıraya konularak uygu lama yapılır. 

YEDEK AKÇE 

Madde: 21 – Vakfın bir çalışma dönemi sonunda elde edilen gelirlerinden yönetim ve yönetimi sürdürme giderleri düşüldükten sonra kalan tutarın % 3 oranında yedek akçe ayrılır. Vakfın yıllık gelirleri, yönetim giderleri ile Vakfa baÄŸlı iktisadi iÅŸletmelerin zararlarını karşılayamayacak durumda olursa Mütevelli Heyeti kararı ile gerekli harcama yedek akçe hesabından karşılanır.

Yedek akçe, karşılıklı hesaben deÄŸil aktifte en iyi biçimde nemalanacak menkul kıymetler karşılığında tutulur. Vakfın kuruluÅŸundan baÅŸlamak üzere oluÅŸan yedek akçenin yeterli olup olmadığı görüşülür. Yedek akçe yeterli görülürse yedek akçe ayrılması durdurulabilir. Yeterli olmadığı kanısına varılırsa aynı biçimde yedek akçe ayrılmasına devam edilir ve birbirini izleyen 0 – 5 li yıllarda bu konu Kurucular Heyeti toplantısında görüşülmek suretiyle bir karara baÄŸlanır. 

VAKIF Ä°KTÄ°SADÄ° Ä°ÅžLETMELERÄ° 

Madde : 22 –Hukuksal iÅŸlemler yetkisi kapsamında Vakfın amaç ve hizmet konularını gerçekleÅŸtirmek, uygulama, eÄŸitim ve gelire yönelik olmak üzere Vakıf Ä°ktisadi Ä°ÅŸletmeleri kurulabilir. Vakıf Mütevelli Heyeti tarafından kabul edilen Vakıf Ä°ktisadi Ä°ÅŸletmeleri ile ilgili statüde, Vakfın tesciline iliÅŸkin bilgiler, Vakfın amaç ve hizmet konuları, iÅŸletmenin çalışma konuları, iÅŸletmenin yönetim biçimi ve temsili, iÅŸletme yönetiminin sorumluluÄŸu ve ilkeleri, mali iÅŸlemler, vergi bağışıklığı konusu, iÅŸletmenin denetimi gibi iliÅŸkili hükümler yer alır. Vakıf Ä°ktisadi Ä°ÅŸletmeleri, Ticaret Sicili Tüzüğü hükümleri uyarınca tescil edilirler ve Vakıf Ä°ktisadi Ä°ÅŸletmesi Statüsü tescil tarihinden baÅŸlamak üzere yürürlüğe girerler. 

VAKIF RESMÄ° SENEDÄ°NDE DEĞİŞİKLÄ°K 

Madde : 23 – Vakıf resmi senedinde yer alan amaç ve hizmet konularının nitelik ve kapsamlarının, Vakfedenlerin belirttikleri iradeye açıktan açığa uymayacak derecede deÄŸiÅŸmesi durumunda ya da Vakıf mallarının korunması ya da amaç ve hizmet konularının sürdürülmesi için Vakfın yönetim biçiminin deÄŸiÅŸtirilmesine kesin gereksinme duyulduÄŸunda Vakıf Mütevelli Heyeti veya Kurucu Heyet üyelerinin en az 1/5’inin yazılı teklifi ile Mütevelli Heyet üye tam sayısının 2/3’nin kararı, Vakıflar Genel Müdürlüğü’nün görüşü ve Vakfın tesciline karar veren Asliye Hukuk Mahkemesinin onayı ile Vakıf Resmi Senedinde deÄŸiÅŸiklik yapılabilir. 

VAKFIN DAÄžILMASI 

Madde : 24 – Vakfın devamında yarar olmayacağı anlaşılır ya da Vakfın amaç ve hizmet konularının gerçekleÅŸmesinin olanaksız duruma geldiÄŸi kanısına varılırsa Vakfın feshi, ancak Mütevelli Heyetin veya Kurucu Heyet üye tam sayısının en az yarısından bir fazlasının yazılı teklifi ve Kurucu Heyet üye tam sayısının üçte ikisinin (2 /3) onayı ile mümkündür.

Mütevelli Heyeti, Vakfın tescilinin yapıldığı Asliye Hukuk Mahkemesi’ne başvurarak dağılmanın tescilini ister ve Vakıflar Genel Müdürlüğü’ nün görüşü de alınmak suretiyle işlemler başlar. Tasfiye işlemleri Mütevelli Heyeti tarafından yürütülür.

Vakfın dağılıp tüzel kiÅŸiliÄŸinin sona ermesinden sonra bilançosu gereÄŸince çıkacak malvarlığı, Mütevelli Heyeti’ nin tespit edeceÄŸi benzer amaçlara yönelik faaliyet gösteren diÄŸer bir kuruluÅŸa devredilir. 

KURUCULAR HEYETÄ° ÅžEREF ÃœYELİĞİ 

Madde : 25 Vakfın amaç ve hizmet konularında önemli maddi ve manevi katkıları bulunan gerçek veya tüzel kiÅŸilere, Mütevelli Heyetin önerisi ve Kurucular Heyeti’ nin kararı ile “ Kurucular Heyeti Åžeref Ãœyesi “ sıfatı verilebilir.

Kurucular Heyeti Åžeref Ãœyeleri, Mütevelli Heyeti ve Kurucular Heyeti tarafından uygun görülecek zamanlarda ve toplantılarda görüş ve önerileri alınmak üzere çağırılırlar. 

HÃœKÃœM EKSÄ°KLİĞİ 

Madde : 26 –Vakıf Resmi senedinde hüküm bulunmayan durumlarda yürürlükteki Türk Medeni Kanun ve Vakıflar hakkında ki Tüzük ile diÄŸer ilgili mevzuat hükümleri uygulanır. 

YÃœRÃœRLÃœK 

Madde : 27 – Bu resmi senet deÄŸiÅŸikliÄŸi, yetkili Asliye Hukuk Mahkemesinin tescile iliÅŸkin kararının kesinleÅŸmesi ile yürürlüğe girer. 

VAKIF KURUCULARI VE VAKFA SAÄžLADIKLARI VARLIK 

Madde : 28 - Bu Vakıf senedinin altıncı maddesinde vakfın varlığı olarak vakfa hasr ve tahsis edilen (221.000.-) lira, aÅŸağıda isimleri yazılı kurucular tarafından temin edilmiÅŸtir. 

VAKFIN KURUCULARI SOYADI, ADI

Aytaç Zeki

Babuna Cevat

Bodur Ä°brahim

Bozbeyli Ferruh

Çavuşoğlu Abdülkadir

Çetinoğlu Hulusi

Dedeoğlu Rıdvan

DoÄŸanbey Mustafa

Fındıkgil Yavuz

Güler Mehmet Güler Salih

Güngen Turan

İshakoğlu Süleyman

Ä°ÅŸmen Kamuran

Ä°z Mahir

Karadeniz Rauf Osman

KaravelioÄŸlu Osman Azmi

Kocabıyık Asım

Karamancı Mehmet

Kozluca Saffet

Köseoğlu Mustafa

Kılıç Osman

Kutan Recai

Kutsal Pertev

NemlioÄŸlu Feyyaz

Somay Muzaffer

Okurer Cahid

Özal Turgut

Özkaragöz Kemal

Trak Razi

TuÄŸ Salih

Tütüncü Mümtaz

Uzun Mehmet

Ãœlker Sabri

Ãœretmen Mehmet

Üstün Faruk

Ãœzel Selahattin

Yalçıntaş Nevzat

İdris Yamantürk

Zaim Sabahattin

GEÇİCÄ° MADDE 1- AÅŸağıdaki ÅŸahıslardan teÅŸekkül eden (Muvakkat Mütevelli Heyeti) Vakfın teÅŸekkül ve tescil formalitelerini takiben (esas Mütevelli Heyeti) teÅŸekkül edinceye kadar, mezkur heyete tanınan yetkilerle faaliyette bulunur. Bu muvakkat Mütevelli Heyetince seçilen iki aza veya bu iki azanın müştereken vekil edecekleri vekil, vakıf senedinin noter muamelesi ile mahkeme nezdinde tescilini yaptırır. BaÅŸkan : Ferruh Bozbeyli BaÅŸkan Vekili : Selahattin Ãœzel Genel Sekreter : Muzaffer Somay Muhasip : Rauf Karadeniz Veznedar : Sabri Ãœlker Ãœye : Asım Kocabıyık Ãœye : Süleyman Ä°shakoÄŸlu Ãœye : Abdülkadir ÇavuÅŸoÄŸlu 

GEÇİCÄ° MADDE 2- ( Muvakkat Mütevelli Heyeti ) Vakıf Senedinin mahkemece tescilini takip eden üç ay zarfında Kurucular Heyetini toplantıya çağırır. Kurucular Heyeti bu Vakıf Senedindeki esaslara göre Mütevelli Heyetini ve Murakabe Heyetini seçer. Yukarıda belirtilen maddeler, BeyoÄŸlu 3. NoterliÄŸinin 2992 sayı ve 27 Mart 1969 tarihli ve yine aynı NoterliÄŸin 5341 sayı ve 18 Nisan 1975 tarihli resmi senetlerinin asıllarına uygundur. 

VAKIF SENEDÄ°NÄ°N 9. MADDESÄ°NE GÖRE KURUCU OLANLAR â€¢ ARIKAN Ä°BRAHÄ°M • BÄ°LGE MEHMET RAHMÄ° • BÄ°LGÄ° FAÄ°K • CALAYIR SAFA • CANSU MEHMET SAÄ°M • ÇAVUÅžOÄžLU ALÄ° EÅžREF • ÇAVUÅžOÄžLU ÅžABAN • ÇETÄ°NOÄžLU OÄžUZ • ÇINGILLIOÄžLU RAGIP • DERMAN UÄžUR • DOLMACI MUAMMER • ERZÄ°RCANLIOÄžLU ERSAN • Ä°SHAKOÄžLU HAMDÄ° • Ä°SHAKOÄžLU SABÄ°T • KALAYCIOÄžLU MUSTAFA • KARAVELÄ°OÄžLU Ä°LHAN • KISAKÃœREK ALAADDÄ°N • KOZLUCA Ä°SMET • KÖSEOÄžLU HALÄ°T • KÜÇÜKALÄ° TEKÄ°N • MÄ°RMAHMUTOÄžULLARI Ä°BRAHÄ°M • ÖZAL AHMET • ÖZÇELÄ°K FAHRETTÄ°N • ÖZPINAR KEMAL • ÖZTÃœRK OSMAN • SOMAY MEHMET TUNA • TOPBAÅž EYMEN • TURGUT MEHMET • UÄžURLU EBUBEKÄ°R • ULCAY CAVÄ°T • ÃœRETMEN MEMDUH • YALÇIN SÃœLEYMAN • YALÇINTAÅž MEHMET 

Ä°LAVE MADDE : 1- Türk Medeni Kanunu hükümlerine göre kurulan Vakıflar hakkındaki tüzüğün 37.maddesinde sınırlanan Yönetim idare masrafları ile vakıf gelirini artıracak yatırımlara ayrılacak miktarlar dışında kalan Vakıf gelirinin tümü Vakfın gayesine tahsis veya sarf edilir.

Yukarıda belirtilen ilave madde (1) İstanbul 3. Noterliğinin 2231 sayı ve 24 Ocak 1983 tarihli Resmi Senetlerinin asıllarına uygundur.

Duyurular